Suomalainen panostaa ihonhoitoon 50 euroa kuussa

Ihonhoito on nykypäivään isossa fokuksessa ja tehdyn tutkimuksen mukaan ihonhoitoon ihmiset käyttävätkin enemmän tuotteita kuin koskaan aikaisemmin.

Kauneusrutiinit näkyvät joka päiväisessä ihonhoidossa ja Kicksin tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet käyttävät nyt useampia ihonhoitotuotteita kuin esimerkiksi vuosi sitten. 45 prosenttia arvioivat käyttävänsä noin 3-4 tuotetta päivässä kun taas 16 prosenttia käyttävät parhaillaan jopa kuutta tuotetta.

Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2017 ja siihen osallistui 2491 vastaajaa.

16-25 -vuotiaat on erityisesti se ryhmä jotka vastasivat tuotemäärän lisääntyneen, vaikka juuri tämä ryhmä ei tarvitsekaan esimerkiksi rypynhoito-tuotteita. Tuotteita eniten käyttää taas ikäryhmä 31-35-vuotiaat. Yli 50-vuotiaista vain noin joka kolmas vastasi käyttävänsä tuotteita enemmän nyt kuin vuotta aikaisemmin.

Rahaa halutaan ihonhoidossa säästää, mutta aika on vielä suurempi tekijä. 84% vastasikin käyttävänsä alle 20 minuuttia päivässä ihonsa hoitamiseen. Pelkästään prosentti vastaajista käyttää ihonhoitoon päivässä yli 40 minuuttia.

Monitoimituotteet kasvattavat suosiotansa ja kaikista parhaimpia tuotteita tutkimuksen mukaan ovat ne joilla on monta funktiota muun muassa kostetuttavat puhdistustuotteet sekä voiteita jotka sopivat sekä päivä- että yö-käyttöön.

Kaikista suosituin tuote ei yllättänyt, eli se oli kasvojenpuhdistusaine. Sitä käyttikin 78 prosenttia kaikista vastaajista. Tämän jälkeen suosikkilistalla oli kasvovedet sekä päivä- ja yövoiteet.

Iän myötä silmänympärysvoiteet ja seerumit ovat kovemmassa käytössä. Ikäryhmässä 20-30-vuotiaat näitä tuotteita käyttää 42 prosenttia kun taas yli neljänkympin ylittäneet käyttävät niitä enemmän: yli puolet heistä käyttävät kyseisiä tuotteita.

Uusilla trendituotteilla on kysyntää nuorissa ikäryhmissä. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa kasvonaamiot, happopitoiset täsmähoidot ja suihkeet. Yli nelikymppiset puolestaan ovat enemmänkin hurahtaneet kasvonaamioihin.

Mielenkiintoista on, että itseruskettavia aineita käyttävät eniten nuorimmat ja varttuneimmat käyttäjät.

Viime vuonna suomalaiset ostivat kosmetiikkatuotteita ja hygieniatuotteita noin 151 eurolla. Myynti edellisvuotena nousi noin viidellä prosenttiyksiköllä.

Suomalaiset panostavat kaikista eniten hiustenhoitoon. Kosmetiikkatuotteista hiustenhoidon siivu on yli 30 prosenttia. Muualla Euroopassa laitetaan eniten rahaa ihonhoitoon. Suomalaiset esimerkiksi harrastavat enemmän hiustenvärjäystä kuin muut eurooppalaiset.

Vähiten meillä käytetään rahaa tuoksuihin. Tämä johtuu siitä, että Pohjoismaissa ei ole tuoksukulttuuria ja käytämmekin vähän tuoksuja.