L’Óréal on tunnettu brändi niin Suomessa kuin maailmallakin. Kosmetiikkajätin tie alkoi kuitenkin tyhjästä, kuten monen muun tämän päivän suuryrityksen. Suosion takana on kunnianhimoisen miehen kova työ ja sinnikkyys, jotka ovat tuoneet L’Óréalin menestyksen huipulle.

L’óréalin perustajana toimi nuori kemisti Eugène Schueller. Saksalaisalkuperää omaava Schueller syntyi Pariisissa vuonna 1881 ja valmistui teknillisestä instituutista 23-vuotiaana. Vain muutamaa vuotta valmistumisensa jälkeen Schueller kehitti ensimmäisen hiusvärinsä “Oréalen” ja alkoi kaupitella keksintöään pariisilaisille parturikampaajille. Kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1909 Schueller rekisteröi yrityksensä nimellä L’Oréal, Société Française des Teintures Inoffensives pour Cheveux (Ranskalainen turvallisten hiusvärien yhdistys). Schuellerin keksintö oli aikansa edelläkävijä, sillä hän oli ensimmäisenä onnistunut kehittämään harmittoman hiusvärin, jonka käyttö ei vahingoita hiusta.

Nuori kemisti oli innokas kehittymään ja kirjoitti myös alansa artikkeleita paikallisiin lehtiin. Kunnianhimoinen Schueller vakuutti pariisilaiset hiustaitelijat tuotteistaan ja niiden maine vieri nopeasti myös Pariisin ulkopuolelle. Hän palkkasi taidokkaita myyntiedustajia viemään tuotteita ympäri Ranskaa ja perusti myös oman hiusvärikoulun kotikaupunkiinsa Pariisiin.

Ensimmäisen maailmansodan päättyessä yhteiskunnan vanhat roolit kääntyivät nurin ja naisten asema osana yhteiskunnan vaikuttajia kasvoi. Tämä L’Óréalin erittäin tärkeä asiakaskunta alkoi tehdä töitä, ansaita rahaa ja huolehtia ulkonäöstään yhä enemmän. L’Óréalin tuotteet levisivät Euroopasta myös muualle maailmaan, aina Yhdysvaltoihin ja Brasiliaan saakka.

Vaikka L’Óréalin menestys oli taattu, Eugène Schueller ei hellittänyt työtahtiaan. Tieteiden ja kunnianhimonsa avulla hän kehitti yhä uusia ja parempia hiustuotteita ja osti Clichyssä sijaitsevan Savons Français -yrityksen, jonka tehtaasta tuli myöhemmin L’Óréalin pääkonttori. Schueller lanseerasi markkinoille muun muassa shampoon, vaalennus- ja värinpoistoaineet sekä hoitoaineen, jotka tuohon aikaan olivat vielä suurelle kansalle tuntemattomia.

Naiset olivat aina tärkeässä roolissa Schuellerin markkinoinnissa ja kulmakivenä L’Óréalin kasvavaan suosioon maailmanlaajuisesti. Schueller ymmärsi asiakaskuntaansa ja tämä seikka näytteli tärkeää osaa yrityksen menestystarinassa. Schuellerin kuollessa vuonna 1957 L’Óréal oli jo tehnyt hurjan kasvutarinan yhden miehen yrityksestä satoja työntekijöitä työllistävään kansainvälisesti tunnettuun yritykseen. Schueller oli epäilemättä alansa edelläkävijä ja hänen elämäntyönsä jatkoi edelleen kehittymistään hänen kuolemansakin jälkeen nousten maailman suurimmaksi kosmetiikkayritykseksi.