L’Oréal urheilijoiden sekä urheilukilpailujen sponsoroijana

L’Oréal sponsoroijana

Ranskalainen hius- ja kosmetiikka-alan yhtiö L’Oréal on ansioitunut myös urheilijoiden sekä urheilukilpailujen sponsoroijana. Jotta urheiluseura tai sen jäsen saisivat taloudellista tukea, heidän tulee solmia sponsorisopimus, saadakseen yritykseltä avustusta rahallisesti sekä aineellisesti. Sponsorisopimus yleensä kestää määrätyn ajan. Tällöin urheilijan tai urheiluseuran on mainostettava sponsoria vaatetuksessa, kengissä, päähineissä, välineissä tai autourheilun ollessa kyseessä myös ajoneuvossa. Urheiluseuran valotaululla voi myös mainostaa väliajoilla esimerkiksi englanniksi “casino review, see online casino review, koe kasinopeli Ikibu” tai vaikka L’Oréalin tuotteita.

Esimerkkinä sponsoriyhteistyöstä on muun muassa L’Oréal Paris Men Expertin, Helsingin IFK:n sekä jääkiekkopelaaja Juhamatti Aaltosen sponsorisopimus syksyllä 2016. Men Expert -tuotemerkki sisälsi hoitotuotteita, jotka pitivät urheilijoiden hiukset ja ihon kunnossa hikisten treenien ja otteluiden jälkeen. Näitä tuotteita ovat muun muassa

  • Barberclub kasvo- ja parran öljy,
  • Barberclub kasvo- ja parran kosteutusemulsio,
  • Barberclub parran ja hiusten muotoiluvaha,
  • kolme yhdessä shampoo (3 in 1) hiuksille, kasvoille ja parralle,
  • kolme yhdessä shampoo (3 in 1), hoitoaine ja vartalon pesuaine,
  • shampoo rasvoittuville hiuksille,
  • kaksi yhdessä tuuheuttava shampoo ja hoitoaine,
  • hiusmuotoiluvoide ja vaha,
  • ihon puhdistus ja kuorintavoide (sisältää puuhiiltä).

Jos jokainen urheilija saa kassillisen näitä tuotteita, tuotekassin hinta olisi vähittäiskaupassa arviolta noin sata – kaksi sataa euroa. Urheilijat eivät kuitenkaan tule toimeen pelkällä puhtaudella, vaan on saatava riihikuivaa rahaa elämiseen. On tärkeää, että mainostarrat ja banderollit saadaan kiinnitettyä jääkiekkovarusteisiin ja jääkiekkokaukalon reunuksille otteiluiden ajaksi. Mainokset on helppo nykyisin irrottaa ja siirtää seuraavaa treeniä tai ottelua varten, jotta yleisö näkisi ne. Tosin digitaalinen mainonta on korvannut entisajan paperiset ja kankaiset mainosbanderollit ja kyltit.

Monet muutkin suuret yritykset ovat ottaneet urheiluseurat suojelukseensa, jotta suomalaisen urheilun taso pysyisi korkealla. Muun muassa Oy Veikkaus Ab tukee urheilua avustuksillaan, sekä monet yhdistykset keräämällä varoja urheilutoimintaan. Suomessa varoja saa kerätä yleishyödyllisiin tarkoituksiin ainoastaan Poliisihallituksen luvalla, joka on määräaikainen. Muita laillisia urheilukilpailujen tukimuotoja ovat arpajaiset, lipputulot, myyjäiset sekä kuuluisien urheilijoiden järjestämät huutokaupat, joissa kaupataan urheiluvälineitä, -vaatteita ja kenkiä, pinssejä, viirejä ja muuta rekvisiittaa. Urheilukilpailuissa myös väliajoilla järjestettävät esitykset ja välipalamyyjät ovat osa markkinointia ja viihdyttävät katsojia.