L’Oréal yrityksen historiaa

L’Oréal on ranskalainen yritys, jonka päätoimialoina ovat hiuskosmetiikka ja ihonhoito. Vuonna 1909 perusti Eugène Schueller yrityksen Ranskassa ja sen nimi oli aluksi Société Française de teintures inoffensives pour cheveux. L’Oréalin pääkonttori on Clichyssä ja sen omistajana on pääosin hänen tyttärensä Liliane Bettencourt. Konsernin liikevaihto on noin parikymmentä miljardia euroa, ja yritysrypäs työllistää yli 65 tuhatta henkilöä ympäri maailmaa. Liliane Bettencourtin omaiset jatkavat yrityksen johtamista.

Suomessa yritys sijaitsee Espoossa ja he työllistävät noin 150 ammattilaista. Suomen L’Oréalin koulutuskeskus on Helsingissä ja jakelukeskus Vantaalla. Koulutuskeskus Helsingissä on kouluttanut tuhansia suomalaisia parturikampaajia sekä parturikampaamoalan opiskelijoita ajan trendien mukaisesti. Suomen L’Oréalin liikevaihto ylittää 80 miljoonaa euroa vuodessa. L’Oréalin tuotteita on saatavilla kampaamoista, partureista, kemikalioliikkeistä, kosmetologeilta, apteekeista, postimyynnistä, ammattioppilaitosten harjoitusmyymälöistä sekä tavarataloista ja jopa risteilyaluksilta. Tuotteina ovat shampoot, hoitoaineet, hiussuihkeet, hiuslakat, hiusvärit ja rakennekäsittelyaineet tarvikkeineen. Miehille on saatavilla omia valmisteita myös parran ja viiksien käsittelyyn. Ihonhoitoon on saatavilla ihonpuhdistusaineita, kasvonaamioita, kasvo- ja partavesiä sekä ihoa hoitavia ja virkistäviä tuotteita. Käsien ja jalkojen hoitoon ja ehostukseen on saatavilla omat tuotteensa. Kynsien koristeluun voi ostaa kynsilakkoja sekä kynsikoristeita.

L’Oréal yhtiö panostaa myös tuotekehitykseen ja alan tieteelliseen tutkimukseen ja heillä on omat laboratoriot, joissa he testaavat tuotteita, etteivät ne olisi allergisoivia.

Yrityksen omistajien ajatus kauneudesta

Eugène Schueller 1909 oli yritystä perustaessaan pätevä kemisti. Hän oli keksinyt hiustenvärjäämistekniikan, jossa kemiallisen reaktion avulla hiusten värisolut saadaan värjäysprosessissa ottamaan uusi väri kestävästi hiuksiin. Tätä alettiin kutsua kestovärjäykseksi. Toisaalta ennen tummaksi värjättyjä hiuksia ei voi värjätä vaaleammiksi ilman erillistä värinpoistoa. Sitä ennen oli käytetty suoravärejä, jotka eivät sitoutuneet hiuksen sisälle melaniinisoluihin, vaan irtosivat jonkin ajan kuluttua pesujen yhteydessä. Uusi mullistava kestovärjäyskeksintö oli aluksi nimeltään Oréale. Sittemmin yrityksen nimeksi on tullut L’Oréal. Nykyään hiusvärit ovat jaotellut poispestäviin suoraväreihin (esim. värihuuhtelut), kevyt- ja kestoväreihin. Kevyt- ja kestoväreissä käytetään väriaineen yhteydessä hapetusainetta, joka on voimakkuudeltaan parista alle yhdeksään prosenttia.

Tänä päivänä, jos katsotaan mainoksia, siellä käytetään iskulausetta “L’Oréal, koska olet sen arvoinen!” Se varmaan kuvastaa yrityksen perustajien filosofiaa, että kauneus kuuluu jokaiselle eikä vain varakkaille ihmisille.