L’Oréal yhtiön asema kosmetiikkamarkkinoilla

L’Oréal on tällä hetkellä maailman suurin kosmetiikkayhtiö, jonka tuotteita myydään lähes kaikkialla maailmassa. Yhtiöllä on monia kilpailijoita sekä maailmanlaajuisesti, että jokaisessa maassa, missä yhtiöllä on aktiivista toimintaa. L’Oréal Finland yhtiön merkittävin kilpailija Suomessa on kaikkien suomalaisten tuntema Noiro-yhtiön luotsaama kosmetiikkamerkki Lumene.

Maailmalla huomattavan markkinaosan naisille ja tytöille suunnattuja hygieniatuotteita myyvistä brändeistä omistaa yhdysvaltalainen Procter & Gamble. Yhtiön omistuksesssa ovat muun muassa tunnetut Hugo Boss -kosmetiikkatuotteet, Max Factor -kosmetiikkatuotteet, Olay-ihonhoitotuotteet

Oral-B-hammashoitovälineet, ja lisäksi monien suosimat Head & Shoulders, Pantene- ja Wella-shampoot. Yhtiön omistuksessa ovat myös Always, Alldays ja Tampax -tuotemerkit.

Estee Lauder omistaa Cliniquen, MACin ja Bobbi Brownin tuotemerkit oman perinteisen nimikkomerkkinsä lisäksi. Yhdysvaltalainen Estee Lauder kuuluu myyntinsä perusteella maailman suurimpiin kosmetiikkayhtiöihin. Unilever on kuuluisa hollantilais-englantilainen yrityskonserni ja omistaa muun muassa päivittäistavarakaupoissa myytävät Rexona, Dove, Axe, Sunsilk, TRESemmé, Pepsodent ja Vaseline tuotemerkit. Useimmille suomalaisille kuluttajille jo vuosien takaa tutut Labello, Eucerin ja Nivea tuotemerkit ovat saksalaisen Beiersdorfin omistuksessa.

Terve kilpailu on aina kehittävää

Jokaisen tuotteen, ja uuden tuotemerkin pitää olla maailmanlaajuisilla kosmetiikkamarkkinoilla hyvin testattu, laadukkaista raaka-aineista valmistettu ja taidokkaasti markkinoitu, jotta se herättää kuluttajissa luottamusta. Käytännössä vahva brändäys tuo luottamusta tuotteeseen, joten tuotteen pitää olla myymälöissä hyvin esillä. Uudesta tuotemerkistä pitää löytyä tietoa tuotteen omasta pakkauksesta, ja tuote pitää tuoda asiakkaille esiin netin, naistenlehtien, kosmetiikkamessujen, myymälämainonnan, tai vaikkapa myös television avulla.

Mainonnassa on tärkeää, että tuotteesta kerrotaan aina totuudenmukaisesti.

Mainontaan käytetyt investoinnit ovat usein todella huomattavia, joten tehokas mainostaminen tuo lisää potentiaalisia asiakkaita. Mainoskustannukset näkyvät usein enemmän tai vähemmän myös varsinkin juuri markkinoille tulleen tuotemerkin ostohinnoissa.

Nykyään kosmetiikan kuluttajat ovat hyvin tietoisia raaka-aineiden luotettavuudesta, mahdollisista kosmetiikan vaaroista ja pinnalla olevista

eettisistä arvoista. Kosmetiikka on nykyään ympäristöystävällistä, turvallista ja eettisesti tuotettua.

L’Oréal Paris tekee jatkuvaa yhteistyötä maailman parhaimpien ihotautilääkäreiden kanssa korkealuokkaisissa tutkimuslaboratorioissa, joten tuotteet ovat aina loistavasti testattuja. L’Oréal yhtiön Vichy-brändillä on oma allergiatunnus ja tuotteita on myynnissä apteekeissa. Allerigiatunnus löytyy myös aurinkotuotteista, muutamasta vartalo- ja kasvotuotteesta. Maybellinen suosittu mineraalimeikkivoide ja L’oreal paris mineraalimeikkituotteet ovat myös allergiatunnuksella varustettuja.